-

Befri verdensmålene for fanatisme

Debatten om FNs Verdensmål bliver desværre mere og mere skinger og fanatisk, mener KA-direktør Karsten Høgild.

Af: Karsten Høgild

Foto: Jesper Voldgaard

FNs Verdensmål fylder i mange virksomheders bevidsthed, og det er i den grad glædeligt. Men vi skal have endnu flere med, og for at opfylde det ønske er vi nødt til at kigge på tonen i debatten.

Jeg ser desværre en tendens til, at debatten om verdensmål bliver mere og mere skinger og fanatisk. Ja, det gøres nærmest til noget religiøst. Vi skal frelse verden, ellers går jorden under, lyder én påstand. Hvis vi flyver, er vi klimasyndere, og så skal vi købe aflad, lyder en anden påstand.

Den slags udsagn skræmmer både virksomheder og menigmand væk, og det er ærgerligt, når vi nu har brug for, at alle påtager sig et ansvar for at fremme verdensmålene. 

I Arbejdsgiverforeningen KA arbejder vi meget med verdensmålene.

Vi går konkret og pragmatisk til værks. Vi har gennemført et forløb, hvor en række medlemmer har fået redskaber, som de har taget med hjem og brugt i virksomheden. Det er en fornøjelse at se, hvordan det i flere tilfælde har gjort en synlig forskel.

“Jeg ser desværre en tendens til, at debatten om verdensmål bliver mere og mere skinger og fanatisk. Ja, det gøres nærmest til noget religiøst. Vi skal frelse verden, ellers går jorden under, lyder én påstand. Hvis vi flyver, er vi klimasyndere, og så skal vi købe aflad, lyder en anden påstand.”

Karsten Høgild, direktør, KA

Vores udgangspunkt er, at en del virksomheder med enkelte justeringer kan skabe en positiv forandring. Det betyder også, at vi ikke dunker folk i hovederne med krav om, at de død og pine skal gøre noget i forhold til alle 17 verdensmål – nej, de skal fokusere på det eller de mål, der giver mening, og hvor de kan gøre en forskel.     

Det er vores klare opfattelse, at det giver værdi at arbejde strategisk med verdensmålene – både for den enkelte virksomhed og samfundet.

Helt banalt kan der spares penge, hvis noget gøres på en smartere måde. Flere og flere forbrugere er optagede af, hvordan produkter fremstilles. Virksomheder, der gør noget smartere og grønnere end konkurrenten, står i den forbindelse med en klar fordel. Det samme gælder, når der skal skaffes arbejdskraft. Virksomheder, der udviser ansvarlighed, ordentlighed og samfundssind, står stærkt i kampen om nye medarbejdere.

Del denne artikel: