Arbejdstilsynets bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed er med virkning fra 1. februar blevet erstattet af en bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Den nye bekendtgørelse indeholder en klarere og mere præcis rollefordeling i den arbejdsmiljøorganisation, som virksomheder med mere end 9 ansatte er forpligtede til at have. Endvidere indeholder bekendtgørelsen nye regler om arbejdsmiljøorganisationens opgaver i forbindelse med udarbejdelsen af arbejdspladsvurderingen (APV).
Arbejdsmiljøorganisationen på en virksomhed skal fremover deltage i hele processen om udarbejdelse af APV. Der er, som noget nyt i bekendtgørelsen, fastlagt en proces for udarbejdelse af APV, der består af fire elementer:
- En afdækning og risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
- Inddragelse af virksomhedens sygefravær, så det er muligt at vurdere, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet
- En skriftlig handlingsplan til at løse de arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart
- En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte tiltag og en opfølgning på, om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive
Desuden er der også kommet en bestemmelse om, at arbejdsgiver har pligt til at vurdere, om arbejdsmiljøorganisationen har den nødvendige størrelse til at kunne løse de opgaver, der påhviler arbejdsmiljøorganisationen.
Endelig er der lavet en udvidelse af afskedigelsesbeskyttelsen af arbejdsmiljørepræsentanter, så arbejdsmiljørepræsentanter, der ikke er beskyttet mod afskedigelse i kraft af en kollektiv overenskomst, efter bekendtgørelsen får krav på at få deres opsigelsesvarsel udvidet med 6 uger.