Tillidsrepræsentant

Tillidsrepræsentantreglerne har til formål at fremme og vedligeholde et godt og roligt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne.

Læs mere om tillidsrepræsentanter i overenskomsten.

Brug for hjælp?

Inge Stisen - Advokat

Er du i tvivl, så kontakt mig eller mine kolleger i juridisk afdeling.

Dir. tlf.: +45 82 132 144
Mail: inge@ka.dk

Spørgsmål & svar:

Generelt:

En tillidsrepræsentant er en medarbejder, som er valgt af de ansatte på arbejdspladsen til at fungere som bindeled mellem medarbejderne og ledelsen.
En tillidsrepræsentant har mange forskellige opgaver og ansvarsområder, herunder fx

  • at fungere som medarbejdernes talerør overfor ledelsen i alle forhold, der vedrører samarbejdet,
  • forhandlinger på medarbejdernes vegne i konkrete sager eller vedrørende løn- og ansættelsesvilkår generelt
  • deltagelse i vanskelige medarbejdersamtaler om fx advarsler,opsigelser og sygefraværssamtaler,

På grund af denne særlige position og for at tillidsrepræsentanten effektivt kan udøve sit virke nyder tillidsrepræsentanten da også en særlig beskyttelse mod opsigelse.

Valg af TR:

Løn og opsigelse: