”Sie haben arvet 15 mio. Deutsche Mark from your dead Onkel in Africa. Oh, Bambino, please sent dine kreditkortoplysninger, so Wir can overføre the money”.
Vi har garanteret alle modtaget mails, der stinker så langt væk af snyd og bedrag, at de ryger i den digitale skraldespand med det samme.
Men der er også mails, der ser så rigtige ud, at man godt kan blive snydt. Dem er der mange af her i sommertiden, hvor platuglerne forsøger at lukrere på, at chefen sidder med tæerne i Adriaterhavet og bogholderiet er ferieramt.
Det er nu, man skal være ekstra opmærksom, når der lander en faktura. Eller en sælger ringer med et enestående tilbud.
Her er fire gode råd, som henvender sig til både arbejdsgivere og medarbejdere:
1. Sørg altid for at få et skriftligt tilbud, du kan forholde dig til i ro og mag, før du siger ja.
2. Instruér vikarer, og andre der ikke er så godt inde i sagerne om, at de aldrig må godkende tilbud over telefonen eller betale fakturaer, før de er tjekket efter.
3. Modtager du en faktura på noget, du ikke har bestilt, så afvis kravet og betal ikke.
4. Få en sælgers navn, firmanavn og telefonnr., så du kan tage kontakt, hvis du efterfølgende får uønskede mails eller fakturaer.