Bæredygtighed er mere end klima-fokus
Hvis man tror, at bæredygtighed bare er en omgang varm luft, som de frelste forholder sig til, punkterer Christian Aagaard hurtigt illusionen. Som medejer af Durabel Danmark A/S, der leverer bygherre- og bæredygtighedsrådgivning til professionelle rådgivere, bygherre og totalentreprenører, oplever han et massivt fokus på bæredygtighed.
”Der er langt mere fokus nu end for bare et par år siden. I dag er det sådan, at hvis et byggeri skal opfattes som legitimt, så skal man være i stand til at kunne dokumentere, at det er bæredygtigt på forskellige parametre,” siger Christian Aagaard.
Den 1. januar 2023 trådte ny lovgivning i kraft på området. Det betyder, at der nu skal redegøres for byggeriets klimabelastning.
”Det er der mange, som ikke ved, hvordan de skal gøre, og det er her, vi kommer ind i billedet,” siger Christian Aagaard. For godt ti år siden blev de første bæredygtighedsordninger lanceret inden for byggeriet.
”Dengang var det – sat lidt på spidsen – noget, som nørderne og de store virksomheder forholdt sig til og gik ud og brystede sig af, men de seneste par år har vi set en eksplosion i antallet af bæredygtighedscertificeringer.”
Inden Christian Aagaard sætter flere ord på den massive fokus på bæredygtighed, skal vi lige høre, hvad Durabel Danmark A/S selv gør.
“Vi sidder i et kontorfællesskab med 50 andre virksomheder, hvor vi har fælles kantine og møderum. Det betyder, at tingene bliver brugt og ikke bare står tomme. Det er, synes jeg, meget bæredygtigt,” siger han.
Et af de næste skridt for Durabel Danmark A/S på bæredygtighedsstigen er at udarbejde en ESG-rapport, der kan sætte tal på noget af det, virksomheden gør.
”I forhold til eksempelvis de indkøb, vi foretager, vil vi gerne kunne stille nogle eksplicitte krav. Det kan en ESG-rapport være med til,” siger Christian Aagaard.
Bæredygtighed er flere ting
Lovgivning er en af forklaringerne på den stigende fokus på bæredygtighed. En anden forklaring er de synlige klimaudfordringer, som vi ser i vores nabolande. De er, mener Christian Aagaard, med til at forstærke fokus på bæredygtighed.
“Vi har set, hvordan enorme vandmængder skyllede byer væk i Tyskland, og i sommer så vi tilsvarende billeder fra Norge og Sverige. Pludselig er det rykket tæt på, og det gør, at de fleste godt kan se, at det er noget, vi skal forholde os til,” siger han og uddyber:
“Det betyder, at pensionskasser og andre, der investerer i byggeri, gør det i bæredygtigt byggeri – og mange lejere vil godt betale lidt ekstra i husleje for at bo i en bygning, der har legitimitet i samfundet.”
Christian Aagaard advarer imod, at man opfatter bæredygtighedsbegrebet så snævert, at det entydigt fokuserer på det grønne.
”Når vi tager FNs definition af bæredygtighed, så er der det sociale aspekt, det økonomiske og det miljømæssige. Bæredygtighed er der, hvor de tre møder hinanden i et sundt kompromis. Alle tre aspekter skal med,” siger Christian Aagaard.
Vær konkret
Durabel Danmark A/S har tilsluttet sig SMV Manifestet for samfundsansvar og bæredygtighed. Der er meget godt at hente i manifestet, mener Christian Aagaard, som har et godt råd til andre virksomheder, der gerne vil skrue op for arbejdet med bæredygtighed.
“Find et stykke A4-papir og skriv punkter ned. Punkter, der fortæller, hvad vi gerne vil som virksomhed, og hvad vi allerede gør. Der skal ikke være for meget prosa, det skal kunne stå på én side. Når du har siden med punkter, er det konkret og til at overskue,” siger han.
Når man har sine punkter, kan man sætte tidshorisont på, hvornår man skal være i mål med de forskellige ting. Noget skal være klar om ét år, noget andet om to år.
”Når du har sådan en liste med konkrete punkter, vil du også se, at du formentlig allerede gør meget. Det gør også, at du har noget at kommunikere og profilere virksomheden på,” siger Christian Aagaard.
Han er ikke i tvivl om, hvad der har været sværest i forhold til arbejdet med bæredygtighed.
”Det er arbejdet med verdensmålene. Jeg synes, at vi har et produkt, som fuldstændig bidrager til at fremme bæredygtigheden, men hvordan konkretiserer og synliggør man det. Vores produkt er meget ukonkret, og det kan let blive lidt fluffy. Der kunne jeg godt bruge nogle facts, så det kunne blive mere konkret.”